סקירת הרשתות החברתיות בשנה האחרונה
כיום הטרנד החם ביותר הוא ללא ספק המדיה החברתית. הרשתות החברתיות הפכו למשאבת זמן לגולשים מכל הגילאים בשנים האחרונות - כשאת דגל ההובלה מחזיקה כיום פייסבוק עם קרוב למיליארד גולשים. אותו עידן ה- web2.0 שפייסבוק מסמלת אותו, הפך את כל הרשת לפעילה יותר והגולשים החלו לשתף יותר דברים ולקחת חלק פעיל בהעלאת תכנים לרשת.
כולם רוצים להצטרף לרכבת ההצלחות
דבר ידוע הוא שבכל פעם שיש טרנד שמתחיל להצליח, מיד מצטרפים רבים שמנסים לקטוף חלק מפירות ההצלחה. אם כיום הביקוש והעניין סובב סביב רשתות חברתיות אל תתפלאו שרשתות חברתיות יקומו כמו פטריות אחרי הגשם.
מאז שנת 2004 , השנה בה החלה פייסבוק (ייאמר שעוד לפני פייסבוק היו רשתות חברתיות דוגמת Myspace) החלו לצוץ אלפי פלטפורמות ורשתות חברתיות ברחבי העולם.
הנה מקבץ מהיר של חלק מהן:
טוויטר, לינקדאין, Baboo, גוגל פלוס, ning, orkut, פינטרסט, פורסקוור, Tagged, hi5, Frienster ועוד..
מלבד רשתות חברתיות העידן החדש גם מאופיין באפליקציות חברתיות רבות, המוכרת ביותר כיום היא כנראה אינסטגרם (אפליקציה שהיא רשת חברתית בפני עצמה).
הרשתות החברתיות המובילות כיום:
נכון להיום ישנן מספר רשתות חברתיות שמובילות בכמות הגולשים והאינטראקציה של גולשים ברחבי העולם:
פייסבוק: למעלה מ-900 מיליון גולשים. 60% גברים, 40% נשים. גולש מבלה ברשת 405 דקות בחודש בממוצע.
טוויטר: למעלה מ- 555 מיליון משתמשים. 57% נשים, 43% גברים. גולש מבלה 89 דקות בחודש בממוצע ברשת.
גוגל פלוס: למעלה מ- 170 מיליון משתמשים. 63% גברים, 37% נשים. גולש מבלה 3 דקות בלבד בממוצע בחודש ברשת.
לינקדאין: למעלה מ- 150 מיליון משתמשים. 55% גברים, 45% נשים. גולש מבלה 21 דקות בממוצע בחודש ברשת.
פינטרסט: בערך 12 מיליון משתמשים. 69% נשים, 31% גברים. גולשים (או שמא נאמר גולשות) מבלות 405 דקות בממוצע בחודש ברשת (כמו פייסבוק!!!)
סקירה קצרה על הרשתות והפלטפורמות החברתיות שקמו ותפסו תאוצה בשנה האחרונה:
פינטרסט: פינטרסט היא ללא ספק אחת הרשתות המסקרנות שהתפתחו בשנה האחרונה. הגרסה הראשונה של פינטרסט הופיעה במרץ 2010 ומאז הרשת החלה לתפוס תאוצה גדולה, בעיקר בקרב קהל נשי שהיום מחזיק בקרוב ל- 70% ממשתמשי הרשת. פינטרסט הוא למעשה לוח שעם וירטואלי עליו ניתן "לנעוץ" תמונות מעניינות מהרשת. את הלוח ניתן לחלק לקטגוריות שונות ולכל קטגוריה לשייך תמונות רלוונטיות – למשל לוח תמונות של חיות, לוח תמונות של ציטוטים מפורסמים, לוח תמונות של קינוחים וכן הלאה.. על אף שלפינטרסט מספר גולשים נמוך משמעותית מרשתות חברתיות רבות, היא נחשבת לרשת מאוד פעילה והגולשים נוטים לשהות בה זמן רב.
פורסקוור: פורסקוור אמנם נוצרה כבר בשנת 2009 אך גם לה לקח זמן להגיע לארץ וכיום משתמשים ישראליים מתחילים לעשות שימוש רב יותר ברשת החברתית. פורסקוור היא רשת חברתית מבוססת מיקום שהייעוד שלה לעזור לגולשים למצוא עסקים ושירותים בקרבתם הגיאוגרפית. רובנו מכירים את כפתור ה- Check-In מפייסבוק, אך דווקא פורסקוור הייתה זו שבנתה מודל שלם על פונקציה זו לפני שפייסבוק החלה להיכנס לשוק המבוסס מיקום. פורסקוור היא רשת חברתית מבוססת מובייל שמעודדת גולשים לשתף היכן הם נמצאים בכל רגע נתון.
גוגל פלוס: גוגל לא יכלה להרשות לעצמה להישאר מחוץ לזירה החברתית ולכן לאחר מספר ניסיונות כושלים, בסופו של דבר הקימה את הפלטפורמה החברתית שלה גוגל פלוס בסוף יוני 2011. מאז צברה גוגל פלוס קרוב ל- 170 מיליון משתמשים. היתרון הגדול של גוגל פלוס הוא כמובן רשת המוצרים של גוגל שתומכת בה. אם נרצה או לא נרצה, גוגל פלוס תהיה כאן. כרגע היא לא מושכת יותר מדי את הגולשים ולכן זמן השהייה הממוצע ברשת הוא 3 דקות בחודש לגולש בלבד!!
SO.CL: ואם גוגל לא יכלה להרשות לעצמה לפספס את המדיה החברתית מה תגידו על מייקרוסופט? אז גם מייקרוסופט נכנסה באיחור ולאחרונה בחודש מאי 2012 השיקה את הרשת החברתית שלה SO.CL . מייקרוסופט טוענת שהרשת שלה לא נועדה להתחרות בפייסבוק או בכל רשת חברתית אחרת – כשהייעוד שלה עתיד להיות חיבור בין סטודנטים (הייעוד המקורי והראשוני של פייסבוק). מייקרוסופט מגדירה את הרשת כפרויקט ניסוי שנועד לבדוק כיצד ניתן לשפר את יכולות הלמידה באמצעות רשת חברתית למטרות לימודיות ולמטרות חיפוש מבוסס תוצאות חברתיות.
פלטפורמות חברתיות נוספות שתופסות תאוצה וראויים לציון במסגרת סקירה זו:
Quora: רשת חברתית המבוססת על מודל של שאלות ותשובות.
Tumblr: פלטפורמת בלוגים שתופסת תאוצה בשנים האחרונות. ניתן לשתף בה תמונות, סרטונים, פוסטים ועוד..
אינסטגרם: ראוי לציין גם את אינסטגרם או בגרסת הרשת שלו webstagram, הפלטפורמה החברתית לשיתוף תמונות שנקנתה על ידי פייסבוק במיליארד דולר מוקדם יותר השנה והבהירה לכולם שהעתיד הוא אכן במובייל.